Syksyllä, kun on viileämpää ja kuivempaa, alkaa Vatan kausi. Pitta on edelleen tuomassa osaltaan vielä hetken kuumuutta, jonka vuoksi molemmat elementit on hyvä ottaa huomioon. 

Vata on ominaisuuksiltaan epäsäännöllinen, viileä ja kuiva. Onkin hyvä valita sellaisia asioita, jotka helpottavat näissä ominaisuuksissa. Syksyllä moni aloittaa uusia harrastuksia ja kalenterit ovat täynnä. Entä jos valitseekin tänä syksynä rauhoittumisen ja säännöllisen arjen, sen ainaisen harrastuksissa juoksemisen sijaan. Luonnollisempaa olisi ottaa enemmän aikaa lepäämiselle nyt, kun illat pimenevät. Kotiin on hyvä tulla ajoissa nauttimaan kynttilänvalosta ja mennä ajoissa nukkumaan, jotta saa tarpeeksi lepoa.

Yksi lempiresepteistäni syksyllä on höyrytetyt omenat ja rusinat kanelilla. Nämä sopivat hyvin joko sellaisenaan tai esimerkiksi Quinoa- tai kaurapuuron kanssa. Syksyyn sopii hieman täyteläisempi ruoka. Puurot ovat erinomaisia ja lämmittäviä, kuten myös erilaiset keitot kauden vihanneksista ja juureksista.

Alla kuvassa on lämmittävää quinoapuuroa omenoilla. 

Syksyllä voi käyttää lämmittäviä mausteita, mutta kuitenkin muistaa, että liian tulisia kannattaa välttää, kuten Chilejä. Pitta on edelleen läsnä alkusyksystä. 

Ruoansulatuksen tuli (Agni) alkaa olla voimakkaampi syksyllä ja talvea kohti. Sen huomaa lisääntyneestä ruokahalusta. Nyt onkin parempi aika lisätä täyteläisempiä ruokia. Vata on ilman elementti ja sen vuoksi voi käyttää maadoittavampia ruokia. Hyviä öljyjä voi myös lisätä hieman enemmän ruokiin. Kylmien salaattien ja raakaruoan määrää voi alkaa syksyllä jo vähentämään.

Hyvä sääntö ympäri vuoden on käydä paikallisten viljelijöiden markkinoilla, jos ei muista millaiset kasvikset ja vihannekset sopivat mihinkin vuodenaikaan. Näin löytää tuoreimmat kausivihannekset ja -hedelmät. 

Lisää syksyllä: 

  • Bataatti
  • Lämmittävät mausteet
  • Granaattiomena
  • Keitetty makea omena
  • Rusinat ja makeat viinirypäleet
  • Lämmittävät ravitsevat ateriat
  • Lisää hyviä öljyjä
  • Lepoa ja säännöllisyyttä arjen rytmeihin
  • Ajoissa nukkumaan ja rauhoittumaan unta varten

Vähennä syksyllä:

  • Raakaruoka
  • Kylmät salaatit
  • Kylmät mehut/mehupaastot